fredag 15 februari 2013

Freitag jaa!!

Idag var jag med min son och hälsade på i ett gymnasium här i stan. Väldigt positivt överraskad blev jag, för herreguuud vad det har förändrats sedan jag gick min gymnasielinje på... *längesen*!! Vi skippar årtal här, tack! Och, det har förändrats till det bättre! Säkert till det sämre också, på vissa punkter förvisso, MEN idag finns helt andra möjligheter för ungdomarna. Många fler val, och det är NÄSTAN att jag känner , att det slår över och blir fööör mycket?? Här stod eleverna i värsta filmstudion och gjorde en talkshow! Några satte upp en musikal (Fame, för oss som är uppväxta på 80talet) och andra hade konserter! Datorer, modern teknik, instrument, VALFRIHET!!!! Bli vad du vill, det är upp till dig , but it all finns redan på gymnasienivå!! Häftigt! =) 

När jag växte upp fanns det som två läger här i stan. Täljegymnasiet VS Västergårdsgymnasiet. Och det VAR verkligen TVÅ läger, för en dag varje år så kom antingen Västergårdarna till Tälje eller Tälje till Västergårdarna, och hade vattenkrig, eller sprutade färg på folk eller nåt annat!! Såklart med glimten i ögat, men ändå! =)  Och på Tälje gick de flesta tjejerna, med kontors och ekonomiinriktning, samt sociala eller barn och ungdomslinjen. På Västergård, DÄR gick bygghunkarna, målarna eller verkstadslinjekillarna! Alltså var det ca 80% tjejer på Tälje och 80% killar på Västergård, ungefär! Gissa vart man hängde när man var "ledig" dagtid...;) 

Hur som helst, roligt att se hur det faktiskt utvecklats. =)  






2 kommentarer: